Pr. 1. januar 2021 er overgangsordningen efter Brexit slut, og Storbritannien vil ikke længere være en del af EU. Dette medfører, at EUs momsregler ikke længere skal anvendes ved handel med Storbritannien fra og med 2021.
Salg til private i Storbritannien
Fra 1. januar 2021 skal udenlandske sælgere betale salgsmoms i Storbritannien af alle salg til private til en værdi under GBP 135. Udenlandske virksomheder skal derfor momsregistreres i Storbritannien, hvis der laves bare et enkelt salg til en værdi under GBP 135.
Grænsen på GBP 135 gælder for den samlede forsendelse – ikke for den enkelte vare.
Ved salg til en værdi over GBP 135 skal der betales importmoms af leverancen. Hvis sælger vælger at betale importmomsen, skal sælger importør- og momsregistreres i Storbritannien. Hvis man lader køberen betale importmomsen, kan køber gøre dette via postvæsenet eller en kurer.
Salg til virksomheder i Storbritannien
Ved salg til virksomheder gælder som udgangspunkt de samme regler.
Fra 1. januar 2021 skal udenlandske sælgere betale salgsmoms i Storbritannien af alle salg til virksomheder til en værdi under GBP 135. Udenlandske virksomheder skal derfor momsregistreres i Storbritannien, hvis der laves bare et enkelt salg til en værdi under GBP 135.
Ved salg til virksomheder er det dog muligt at bruge reglerne om import/eksport, hvorefter køber beregner og afregninger momsen. I så fald anfører sælger på fakturaen: “Reverse charge: Customer to account for VAT”. Dette kræver i øvrigt, at køber oplyser et gyldigt momsnummer til sælger. I modsat fald skal salget behandles på samme måde som et salg til private.
Hvis den britiske virksomhed kræver levering som DDP (Delivery Duty Paid), skal den udenlandske sælger betale importmomsen i Storbritannien, hvilket kræver en momsregistrering i Storbritannien, selvom leverancens værdi overstiger GBP 135.
Har du spørgsmål, så kontakt os endelig.
Ovenstående er at betragte som et overblik og kan ikke træde i stedet for konkret rådgivning.